مهرفایل | فروش فایل | تحقیق و پژوهش

فروشگاه جامع فروش فایل تحقیقات و پژوهش در همه ی زمینه ها

اطلاعیه فروشگاه

تمام محصولات سایت اختصاصی می باشد و توسط پژوهشگران سایت جمع آوری و تدوین شده اند.

پرورش خلاقيت در دانش آموزان ابتدايي

پرورش خلاقيت در دانش آموزان ابتدايي  این مطلب از مطالب آزاد موجود در اینترنت جمع آوری شده است و در مورد پرورش خلاقيت در دانش آموزان ابتدايي و در 24 صفحه می باشد و در زیر قسمتی از متن آورده شده است :
خلاقيت مفهومي پيچيده و در برگيرنده ابعاد مختلف علمي، فرهنگي، سازماني و فردي است. اگر بخواهند در جامعه اي اين مفهوم توسعه يابد و به شکلي پايدار تحقق يابد بايد در درجه اول شرايط علمي، فرهنگي، سازماني و فردي آن را به وجود آورند. زيرا اگر شرايط لازم و مناسب علمي فراهم نيايد هر نوع کوشش از نظر کيفيت و محتوا بي نتيجه خواهد ماند. همچنين اگر نتوانيم شرايط فرهنگي و سازماني تحقق و توسعه خلاقيت را ايجاد کنيم هر چه بکوشيم و توان علمي خود را افزايش دهيم باز هم نمي توانيم به توسعه اي پايدار دست پيدا کنيم.
خلاقیت چیست ؟
برای خلاقیت تعاریف بسیاری ذکر شده است : از جمله :خلاقیت یعنی « اظهار وجود و استقلال و حفظ شخصیت انسان »
خلاقیت « آفرینندگی » عبارت است از قوه به فعل در آمدن استعدادها در زمینه های گوناگون .
پرورش خلاقیت دانش آموزان از اهداف آرمانی آموزش و پرورش به خصوص در دوران ابتدایی است . بنابراین یکی از مهمترین وظایف معلمان که دقیقا در اهداف آموزش ابتدایی گنجانده شده است پرورش خلاقیت کودکان است
راه کارهای پیشنهادی برای پرورش خلاقیت :
1- تفکر خلاق را با ارزش بدانید : اگر ما انتظار داریم خلاقیت توسعه یابد باید یاد بگیریم که آن را با ارزش بدانیم .
2- بچه ها را با محرکهای محیطی حساستر سازیم: مثلا اگر میتوانید در روابط اجتمائی خلاق باشد که به احساسات نیازها و روحیات انسانی و مانند آن حساس باشد .
3- دستکاری اشیاء و عقاید را تشویق کنید . بچه ها اغلب مایلند به دستکاری و بررسی اشیاء بپردازند که مربوط به حس کنجکاوی آنهاست .
4- چگونگی آزمایش منظم عقاید را یاد بدهیم . یکی از هدفهای کاملا پذیرفته شده تربیتی این است که به بچه ها آزمون واقیتها را آموزش دهیم تا تصویر واقعی از دنیایی که در آن زندگی می کنند بدست آورند .
5- تحمل عقاید تازه را توسعه دهید . مربیان باید عقاید تازه افراد خلاق را حمایت و بچه ها را تشویق به این عمل کنند .
6- از تحمیل یک الگوی خاص اجتناب کنید . آزادی یک اصل اساسی در کار خلاقیت است . بنابراین مقید بودن افراد برای تبعیت از یک الگوی خاص اثرات منفی دارد .
7- در کلاس جوی خلاق ایجاد کنید . برای ایجاد تفکر خلاق در بجه ها ایجاد گروههای کلاسی نقش موثری دارد . بجه های گروه با شرکت در ایجاد افکار خلاق احساس لذت و رضایت می کنند .
8- به کودک یاد بدهید تفکر خلاق خویش را ارزشمند بداند . یک روش این است که بچه ها عادت کنند افکارشان را یاد داشت کنند . تهیه یک دفترچه برای این امر مفید است .
9- مهارتهایی را به منظور اجتناب از بد آموزی همسالان آموزش دهیم . بچه های خلاق گاهی ویژگیهای دارند که می تواند اثرات نا مطلوبی بر روی کلاس بگذارد مانند مستقل عمل کردن و عدم هماهنگی و اعتنا به جمع و هدفهای گروه .
10- اطلاعات لازم را جمع به فرایند خلاق را ارائه دهیم .
11- احساس ضعف در برابر شاهکارها را دور کنید . احساس ضعف در برابر شاهکارها مانع رشد استعدادهای خلاق می شود .
12- یادگیری خود انگیز را تشویق و ارزیابی کنید :کنجکاوی بچه ها موجب خود انگیزی آنها گردد . معلمان و والدین می توانند آن را زنده نگه دارند . سازمان دهی و برنامه ریزی مانع خود انگیزی که عامل مهمی در ایجاد خلاقیت است .
13- خار در پای ایجاد کنید : یعنی توجهشان را به یافته های بخث انگیز جلب کنید . فردی که دارای تفکر است دائما با مشکلات دست و پنجه نرم می کند . به آن فکر می کند تخیل می نماید و در نهایت راههای مختلفی را از طریق شواهد تجربی و آزمایش می سنجد .
14- برای تفکر خلاق ضرورتهایی ایجاد کنیم : معلمان می توانند فریصتهایی ایجاد کنند تا نیاز باشد که دانش آموزان به تفکر خلاق بپردازند بطور مثال : استفاده از مسائلی که تاخدی مشکل باشد و براحتی و به جواب نرسند .
15- موقعیت هایی برای فعالیت و فرصت ه
اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 2,400 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
parvaresh-khallagiat_151209_9453.zip245.3k